Wanbeheer op de luchthaven Wevelgem-Kortrijk

20 Februari 2017

Wanbeheer op de luchthaven Wevelgem-Kortrijk

Recent stelde Vlaams parlementslid voor Groen, Bart Caron, een vraag aan minister Weyts over de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem die haar erkenning verloor om vliegtuigen op basis van de boordinstrumenten te laten landen. Enkel landen op zicht is nog mogelijk en wordt nog toegelaten indien de zichtbaarheid 5 kilometer bedraagt. Bart Caron: "Het marktsegment van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem richt zich vooral op de zakenluchtvaart. Daardoor ontstaat bij sommigen, min of meer ook bij mij, de vrees dat dat commerciële doel mensen ertoe zal aanzetten om toch te vliegen op de luchthaven, ook al is de zichtbaarheid minder goed. Daardoor ontstaan er zekere risico's, vooral voor de kernen van Wevelgem en Bissegem. Deze saga leest eigenlijk als de kroniek van een aangekondigd debacle. In de media wordt er onverbloemd gesproken over onkunde bij het management van de luchthaven.Ook de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit is hard voor de luchthaven: "Ze moeten gewoon voldoen aan de regels. Punt." Daarnaast blijkt ook dat er een probleem is met het beheer. De oprichting van de nv internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem vond plaats op 1 juli 2015. De POM heeft 57 procent van de aandelen, het Vlaamse Gewest 33 procent en de intercommunale Leiedal 10 procent. De nv heeft nog altijd geen raad van bestuur. De minister antwoordde dat het European Aviation Safety Agency (EASA) van de EU aan het Directoraat-generaal Luchtvaart gevraagd om enkele acties te ondernemen. Daardoor mag de luchtverkeersinformatiedienst sinds 15 oktober 2016 enkel nog basisinformatie verstrekken aan piloten, ingevolge een negatieve audit door het Directoraat-generaal Luchtvaart. Er werden problemen geconstateerd met de infrastructuur, die niet meer gecertificeerd is. Heel concreet, en dat is wat technisch, gaat het over distance measuring equipment, apparatuur die de afstand bepaalt tussen het vliegtuig en de landingsbaan, over het non-directional beacon (NDB), een radionavigatiemiddel, over de localiser (LLZ), een instrument voor het landingssysteem, en nog zo'n paar technische problemen. Daarom mag die infrastructuur dus sinds 15 oktober niet meer worden gebruikt. Er waren ook problemen met de dienstverlening door de luchtverkeersinformatiedienst als ‘air traffic service’ (ATS) en ‘air navigation service provider (ANSP). Er mag enkel worden geland of opgestegen op basis van het zicht, wat natuurlijk wel problemen met zich meebrengt als door de weersomstandigheden het zicht beperkt is. Daarnaast bleek ook uit de audit van het Directoraat-generaal Luchtvaart dat in het kader van de strenge Europese vereisten de luchthavenexploitant ook niet over personeel met de vereiste technische competenties beschikt om verkeers- en weersinformatie te verschaffen. Dit alles heeft vanzelfsprekend geleid tot een sterke daling van de trafiek, en ook tot een terugloop van de inkomsten uit kerosine. De minister is bereid om een oplossing voor die problematiek te faciliteren. Zijn diensten zullen deelnemen aan de werkvergaderingen met de luchthavenexploitant, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen en Belgocontrol, om te bekijken welke oplossingen we kunnen uitwerken. Het beheer dan: De vennootschap zal volgens de minister actief zijn vanaf april 2017, maar de datum is al een aantal keren verschoven. Het initiatief moet van de betrokken intercommunale komen, zij beslist over de overdracht. Er zijn nog een paar issues met betrekking tot personeelszaken, er loopt nog syndicaal overleg, maar dat zou stilaan worden afgerond. Recent liet de luchthaven weten dat zij jaarlijks 300.000 tot 500.000 euro nodig hebben voor die apparatuur.... En dat voor een luchthaven die nu jaarlijks al 1,6 miljoen euro subsidie krijgt. Een bodemloze put of een luchtkasteel? Meer info: [email protected]