LAR-Zuid, woordbreuk van stadscoalitie

25 Oktober 2014

De oorzaak ligt echter in de vorige coalitie, Het is de Kortrijkse CD&V die aan de basis ligt van LAR-zuid.Op een logistieke zone zoals de LAR wordt niks geproduceerd. Het gaat om distributie en stockage van goederen, zonder toegevoegde waarde dus. Er worden heel weinig jobs gecreëerd, maar daarentegen wel veel ruimte in beslag genomen. "Er pleiten veel argumenten tegen LAR-zuid, zoals de stadscoalitie indertijd zelf aangaf: de opgelegde rijroute voor vrachtwagens vanuit Rijsel via Doornik waardoor vrachtwagens niet meer langs de LAR rijden, de aanleg van gelijkaardige zones in Wallonië en Noord-Frankrijk, maar vooral de inname van een zeldzaam mooi stukje open ruimte tussen Kortrijk, Rekkem en Moeskroen. Zijn die argumenten plotseling niet meer geldig?", vragen Matti Vandemaele, gemeenteraadslid voor Groen, en Bart Caron, Vlaams parlementslid, zich af. En,"Luistert de stad nog naar haar burgers of is 'Kortrijk Spreekt' afgevoerd?" De stadscoalitie meldt dat LAR-zuid zal worden gecompenseerd door andere natuurgebieden in Kortrijk: de Kruiskouter in Bissegem, de Venning en het Ghellinckpark. Het zou gaan om 30 ha waarvan een deel door de ontwikkelaar wordt betaald. Een aflaat afkopen, heette dat vroeger. "Zijn ook dat loze woorden? Kunnen we coalitie nog vertrouwen? Hoeveel nieuwe natuur heeft ze al ontwikkeld? Geen vierkante meter. Kunnen we geloven dat die natuurcompensatie er echt komt, na de woordbreuk over LAR? ", aldus Matti Vandemaele. "Tenslotte. LAR-zuid is er nog niet. De grond en het grondwater om en rond de brug over de E17 is zwaar vervuild met chroom, en de stad Menen moet over haar grondgebied een toegangsweg aanleggen. Dat is niet in een vingerknip voor mekaar. En het vereist afspraken met de stad Menen", aldus Bart Caron.